کتابچه برند یا برند بوک چیست ؟ what is brand book

برند بوک دستور العمل کامل در ارتباط با یک برند ، خطی مشی ، رسالت ، فونت ، رنگ و . . . می باشد.


برند بوک چیست؟

کتابچه برند یا برند بوک چیست ؟what is brand book
برند بوک دستور العمل کامل در ارتباط با یک برند ، خطی مشی ، رسالت ، فونت ، رنگ و . . . می باشد.

“برند بوک” یا “کتابچه برند” مجموعه ای از قوانین و اصولی است که شیوه فعالیت یک برند را مشخص می کند. این شیوه نامه در قالب یک کتابچه تهیه شده و در سازمان قرارداده میشود. بنابراین کتابچه برند، سند الکترونیکی و یا چاپی است که هویت سازمانی برند را مشخص مینماید. در آن شرح استاندارد های سازمانی ، دستور العمل ها و راهنمای کلی آن برند قرار داده میشود.

زمانی که نام برند و لوگوی سازمان خود را تولید می نمایید بهترین زمان برای نوشتن و طراحی برند بوک است. با این روش از همان ابتدا چشم انداز و هویت برند خود را انسجام داده و یکپارچه می نمایید.

نگران نباشید ، در آینده امکان تغییر آن را خواهید داشت. می توانید در ماه های اولیه برای یکپارچگی بیشتر و پختگی برند بوک خود را ویرایش نمایید.

اهمیت ایجاد کتابچه برند

کلیه فعالیت های یک برند از طریق کانال ها به نمایش در خواهد آمد . برند بوک برای حفظ یکپارچگی در فعالیت های برند و محتوای بصری، بسیر ضروری می باشد.

برای مثال در آستانه همکاری با یک شرکت تبلیغاتی هستید. در این میان بایستی خط مشی های سازمان خود را به شرکت تبلیغاتی ارائه دهید. آماده بودن و ارسال برند بوک به شرکت تبلیغاتی روند فعالیت شما را سرعت میبخشد. به سرعت از استاندارد ها و اصول برند شما آگاه خواهند شد. در راستای ایجاد کمپین تبلیغاتی از قوانین سازمان شما بهره میبرند.

در عصر تکنولوژی و استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و غیره برند بوک، یک الزام است. با داشتن راهنمای جامع افراد بیشتری را در سازمان درگیر پروژه ها مینمایید. می توانید مطمئن باشید با استفاده از این راهنما، محتوا های تولید و اشتراک گذاری شده با استراتژی های برند سازگار و در یک راستا است.

برای حفظ یکپارچگی و عدم تغییر در کمپین های تبلیغاتی و فعالیت های بازاریابی، داشتن برند بوک الزامی است.  تاکید فراوان برند بوک بر برند سازی، شناسایی برند و فعالیت های بازاریابی به صورت متمرکز بر عناصر کلیدی می باشد.

کتابچه برند در داخل و یا خارج از سازمان مهم می باشد.
برند بوک دستور العمل کامل در ارتباط با یک برند ، خطی مشی ، رسالت ، فونت ، رنگ و . . . می باشد.

کتابچه برند در داخل و یا خارج از سازمان

برند بوک راهنمای جامع استاندارد ها و قوانین برند است که برای کلیه افرادی که با برند سر و کار دارند مفید است. کارمندان، تیم بازاریابی، مشاوره و فروش، برندینگ، تیم تحقیق و توسعه و حتی تبلیغات با یرند بوک در ارتباط هستند .

بیشترین نقش در تهیه این کتابچه را تیم بازاریابی با توجه به نظرات مدیران دارند.  بعضا نحوه تفکر و نگرش افراد سازمان و شرکت تبلیغاتی با توجه به تجربیاتشان با سایر برند ها  متفاوت است. با استفاده از تجربه آنها می توانید بوک برند خاص و شکیلی داشته باشید.

محتویات کتابچه برند brand book content
برند بوک دستور العمل کامل در ارتباط با یک برند ، خطی مشی ، رسالت ، فونت ، رنگ و . . . می باشد.

جزئیات برند بوک

مهمترین نکات قابل درج در برند بوک عبارتند از :

  • شعار برند
  • هویت برند
  • مزایای رقابتی
  • لوگو،آرم، شعار تبلیغاتی
  • فونت و رنگ اختصاصی برند

در بخش ابتدایی کتابچه برند، معرفی و توضیحات کلی در ارتباط با خدف از تهیه قرار میگیرد. در ادامه به صورت واضح جامعه مخاطبین برند تشریح خواهد شد. در ادامه نکات قوت و بازار هدف، داستان برند، مزایای رقابتی و جایگاه برند شرح داده میشود. برندهای که شامل چندین برند می باشند بایستی بخش پورتفولیوی برند ها را داشته باشند. در این بخش نام برند های اصلی و فرعی ، برند های همکار و . . . درج خواهد شد. گاهی با استفاده از تصاویر و به صورت بصری جایگاه برند ها و ارتباط آنها با هم تشریح می گردد.

سایر نکات ضروری که بایستی در کتابچه برند درج شود و ارتباطی با بزرگی و کوچکی سازمان ندارد ماموریت ها، چشم انداز، ارزش ها و اهداف برند می باشد. مزیت های رقابتی یک برند می تواند دراستراتژی های برندینگ نقش بسزایی داشته باشد. مزایای رقابتی یک برند در مقایسه با سایر رقبا بایستی به وضوح در کتابچه برند درج گردد.

پیام برند به صورت کاملا مختصر اما عمیق، معرف برند است و در کلیه فعالیت های مربوط به برند لحاظ می گردد. تایپوگرافی ، رنگ و علامت های اختصاری برای هویت بصری برند بسیار مهم است و باید در برند بوک درج شود. این موارد برای فعالیت های تبلیغاتی الزامی است.

استفاده از لوگو در برند بوک

از مهمترین موارد مربوط به هر برندی لوگوی آن می باشد . طراحی درست و دقیق لوگو در برند بوک بسیار مهم می باشد.  رنگ ها و طیف های مرتبط با لوگو ، چگونگی استفاده، سایزهای قابل استفاده و کلیه باید ها و نباید ها باید در کتابچه برند درج گردد. رنگ های اصلی برند، رنگ های ثانویه، علایم اختصاری، فونت ها و رنگ های مجاز و غیر مجاز در تیتر ها و شبکه های اجتماعی الزاما بایستی درج گردد.

کلام آخر

تثبیت یک برند در ذهن ها نیازمند زیرساخت های قوی می باشد. یکی از این زیرساخت هاکتابچه برند می باشد. این کتابچه علاوه بر خدمات و محصولات ، پشتیبانی، خدمات پس از فروش و غیره می تواند در بسیاری مواد راهگشا باشد. راهنمای جامع با چشم انداز ها، اهداف، ماموریت ها و پکیج کاملی از هر آنچه برای آشنایی با برند لازم می باشد.

وجود برند بوک جامع می تواند در بسیاری موارد از جمله تبلیغات، بازاریابی و فروش و . . . عملیات را تسریع نماید. انتقال سریع و جامع اطلاعات در مورد برند، رنگ ها، علایم و غیره باعث رشد سریع و آشنایی مخاطب با برند خواهد شد.

فروشگاه تهران لیبلمشاهده نوشته ها

Avatar for فروشگاه تهران لیبل

درباره تهران لیبل مجموعه تهران لیبل فعالیت خود را از سال 1380 در غالب تولید، چاپ و فروش انواع مارک، کارت آویز، سایز، بروشور و ... آغاز کرده است. این مجموعه با دارا بودن مجهزترین و بروزترین ماشین آلات روز دنیا محصولی با کیفیت را در خدمت مشتریان عزیز قرار می دهد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.